Skype voor bedrijven

Verschillende versies van software matchen niet zo goed.

Recent vond ik het toch tijd om mijn ’thuiswerk’ pc te voorzien van een nieuwe versie van Office. Het bedrijf waar ik werk heeft toegang tot zowat alle versies van de Microsoft software als partner. En, we gebruiken skype for business om te telefoneren. De server is nog niet over zodat we daar Teams voor kunnen gebruiken. Neen, voor telefonie moet nog steeds Skype for Business gebruikt worden.

In het begin, vlak na het beschikbaar komen van de nieuwe office 2021 variant, was e.e.a. moeilijk. Bij office 2021 was geen skype for business meer, en dat was toch echt noodzakelijk. Daarom maar netjes het gehouden bij office 2019.

Maar nu tijdens een paar vakantiedagen toch maar de stap gemaakt. Office 2021 (LTSC) versie op de pc gezet en ja geen Skype for Business meer. Naar de office.com site, daar naar installatie, en ja, daar staat een skype for business standalone installatie. Deze geïnstalleerd en ja deze start. Maar meteen daarna sluit hij af zonder een of andere foutmelding. Van alles geprobeerd en dat hielp niet.

Uiteindelijk office 2021 TLSC versie verwijderd, skype gestart, en dan sluit hij dus niet meer af, maar zeurt erover dat er een licentieprobleem is (geen office 2021), maar hij werkt daarna wel. Het probleem zit hem dus in de office versie die je naast Skype for Business gebruikt. Deze moet precies overeenstemmen qua licentievorm.

Dan office 365 geïnstalleerd van dezelfde office.com site. Nu werken beiden.

‘because ’the certificate can’t be acquired’

Wat ik ook aan de hand heb gehad is dat ik niet kan inloggen naar skype for business. Als ik start, lijkt er niets te gebeuren. De software blijft hangen op het inloggen. Als je dan het inloggen afbreekt en opnieuw doet, komt hij met de melding dat het niet lukt wegens een certificaatfout.
De eenvoudigste oplossing is om daarna op ‘delete my signin info’ te klikken in hetzelfde scherm en het inloggen opnieuw te doen. Dit lijkt te werken.
Meer info: https://learn.microsoft.com/en-us/skypeforbusiness/troubleshoot/online-sign-in/cant-sign-into-sfb-online